|
ÄR
BARN ALLT?
- EN BOK OM BARNLÖSHET
Donationer
På
ett sjukhus i Stockholm hade man en så stor
brist på spermadonatorer att man vände
sig till barnlösa par där männens
förmåga att göra barn var intakt
medan deras fruars förmåga brast. Det
är en märklig tanke att en man ska göra
en annan kvinna med barn när han inte kan göra
sin egen gravid. Å andra sidan borde den ofrivilligt
barnlöse mannen, med perfekta spermier, "förstå"
andra pars situation. Denna hans förståelse
borde göra honom öppen för att hjälpa
andra. Hans fru, som inte kan få barn, borde
förstå andra, främmande pars situation.
Hon borde stödja mannen i avlevererandet av
spermier... Herr Karlssons barnlösa fru hör
knackningen, öppnar dörren och möts
av en gänglig artonåring som är så
lik hennes man till utseendet att hon flämtar
till... Perspektiven är utan tvivel svindlande.
Denna begäran från sjukhusets sida avslogs
av de tillfrågade. Historien i sig säger
en del.
Det var två till som låg bakom att lagstiftningen
om donationer kom till: barnens rätt till sitt
ursprung och rättsliga säkerhet. Tidigare
hade en kvinna inseminerats. Paret skilde sig, och
mannen gick till domstol med begäran om att
inte bli betraktad som fader. HD fastslog att den
aktuelle mannen inte skulle betraktas som fader,
eftersom han bevisligen inte var barnets biologiska
far. Barn som tillkommit genom insemination riskerade
med andra ord att bli faderslösa eftersom donatorn
juridiskt sett aldrig blir barnets far. Den nya
lagstiftningen har satt stopp för den här
typen av tragedier i ett barns liv. Att lagstiftarna
ville säkra barnets rätt till sitt ursprung
är inte underligt alls. Vi har mängder
med erfarenheter som lärt oss att adoptera
de barn, som inte fått veta sanningen förrän
på omvägar, chockats djupt och blivit
mycket, mycket bittra på sina adoptivföräldrar.
Inte därför att de är adoptivbarn
utan därför att föräldrarna
ljugit. I USA lär det finnas en förening
för inseminationsbarn som söker stötta
varandra, och efter vad jag har hört går
de omkring och letar efter sina pappor. De besöker
de universitet som de vet hade gott om studenter
som lämnade sperma. Med hjälp av gamla
klasslistor letar de metodisk efter sin pappa. Den
nya lagen innebär att barn som kommit till
via donatorsperma har en juridiskt mycket säkrare
pappa än vad ett vanligt svenskt sambobarn
har. Hur folk vågar vänta barn utan att
vara gifta är för mig en gåta. Den
inseminerade kvinnans make eller sambo får
skriva på faderskapsbek räftandet innan
kvinnan får ta emot donatorsperma. När
det gäller sambobarn kallas föräldrarna
med automatik för att faderskapet skall fastställas.
Hur många sambopar känner till att de
på egen hand kan söka upp myndigheterna
och skriva på ett faderskapsbekräf tande
samt ett avtal om gemensam vårdnad redan under
graviditeten? Hur många sambopar vet om att
deras väntade baby i juridisk mening är
faderlöst under graviditeten? Jag tror det
är få som vet det och inser konsekvenserna
om det händer fadern eller modern något
före förlossningen.
Numera är det lag på att en spermadonators
identitet röjs inför barnet, om barnet
så önskar, då det befinner sig i
"mogen ålder". Det är bara barnet,
ingen annan, som kan få fram donatorns namn.
Detta är en skrivning som jag studsar inför.
Jag har aldrig tyckt om luddiga lagar. Vem bestämmer
när ett barn befinner sig i "mogen ålder"?
Vad är det att vara "mogen"? Jag
känner människor som är 45 år
och alldeles kolossalt omogna.
Det kommer inte ett brev på posten från
Myndigheten, som levererar sanningen, till barnet.
Staten och folkbokföringen är ett kapitel
för sig då det gäller detta. De smyger
med sanningen. I folkbokföringen står
det att kvinnans man är "biologisk"
far. Det är han inte. Han är juridisk
och social far. Varför skriver man inte detta?
Är det här något att skämmas
för? Är det en sådan skam att ha
ett inseminationsbarn att man inte vågar säga
det? Då ska vi inte syssla med inseminationer
alls. Är det skamligt ska det ut ur våra
liv. Är det inte skamligt ska vi kunna stå
för det. Tala om det! Något mer tabubelagt
ämne än detta har jag aldrig förr
stött på under mina snart tio år
som författare.
Det finns möjligen en sak som det smusslas
mer med. Nämligen att tio procent av alla barn
inte har den far de tror att de har. Om jag annonsera
de efter kvinnor som har barn socialt ihop med sin
man som inte är biologisk far till barnet,
skulle jag förmodligen inte få en kö
med pratglada öppna kvinnor utanför dörren.
Sanningen kryper fram till exempel då "fadern"
vill donera en njure till "sonen". Proverna
visar att de inte är släkt någonstans,
och kvinnans forna otrohet avslöjas chockartat
för såväl mannen som för sonen.
Lagen är inte retroaktiv. De som lämnade
sperma innan den nya lagen kom, har sin identitet
skyddad för alltid. Spermadonatorbarnen som
föddes innan den nya lagen kom kan alltså
tyvärr aldrig hitta sin biologiska pappa. De
kommer således aldrig att kunna fråga
den mannen: "Varför? Vem är du? Var
det för att du älskar barn som du hjälpte
min mamma?"
De får aldrig sin nyfikenhet stillad, och om
jag känner barn rätt kommer de ständigt
under sitt liv att bära på den frågan:
"Varför? Vem är han, som hjälpte
min mor?" Blir de fixerade kommer den unge
vid varje möte med en äldre man att undra:
"Är det du? Är det du som är
min biologiska far?" Kan vi inte jämställa
inseminationsbarnen med dem som har "fader
okänd"? Nej, det kan vi inte om vi inte
vill ljuga. Barnet som kom till världen därför
att modern hade samlag med någon okänd
har också sin rätt till att få veta
sitt ursprung tillgodosett. Modern kan förmodligen
inte säga mer än två saker? - Jag
vet inte vad din pappa heter. - Jag gjorde inte
abort.
Lagstiftarna har ställt sig på barnets
sida. Det är helt riktigt gjort. Detta om man
anser, vilket jag gör, att barnet har rätt
att alltid få veta sitt ursprung.
Lagen innebär att om en man lämnar sperma
i dag 1992 kan han få påhäls ning
av sex barn 2010. En man får inte ge sperma
till fler kvinnor än sex. Det säger sig
självt att en man inte kan få vara pappa
till tiotusentals barn, som sedan möts på
dansbanan - utan att veta att de är halvsyskon
- där de dansar en kärleksdans och efter
den går hem och gör barn. Omgivningen
skulle möjligen säga:
- Ni är så kära, det är inte
konstigt, så lika som ni är...
Den aspekten, även om risken nu är liten
med tanke på att antalet är begränsat
till sex, är ytterligare ett skäl till
att barnet "vid mogen ålder" ska
kunna söka upp sin biologiska pappa.
En av Sveriges före detta JO, den nu pensionerade
Tor Sverne, anses vara "pappa" till att
vi i Sverige har västvärldens hårdaste
lagstiftning på området. Många barnlösa
par ser på Sverne med oblida ögon. Kanske
främst därför att spermadonatorerna
började lysa med sin frånvaro när
lagen kom om att deras anonymitet kan röjas?
Jag förstår, utmärkt väl, att
de ofrivilligt barnlösa paren blir upprörda
och ledsna när lagstiftaren nästan "stryper"
deras möjlighet att få barn via en spermadonator.
Trots detta är jag nöjd med lagstiftningen.
Många har drivits utomlands och där fått
sina spermadonationer och på så sätt
kringgått lagen. Detta är en livsfarlig
hantering.
Utomlands sysslar man med färsk sperma. Som
vi alla vet existerar HIV i världen. Om en
man lämnar sperma i Sverige fryses den in.
Efter sex månader får donatorn lämna
ett HIV-prov. Först då man sett att han,
sex månader efter det att han lämnade
sperman, är fri från HIV används
hans sperma.
Om en man HIV-smittas klockan åtta på
morgonen en torsdag och lämnar sperma klockan
tolv syns det inte på ett blodprov då
att han har HIV. För att få HIV-säkra
spermier måste sperman således frysas
i sex månader.
Vår lag mot barnaga, som en gång i tiden
debatterades vilt, har börjat anammas ute i
världen. I samma takt som andra länder
ser till barns behov kommer vår spermadonationslag
också att sprida sig. Det är en export
som vi ska vara stolta över!
De barnlösa paren har dock ett faktiskt problem,
förutom alla andra de har. Det är nämligen
svårt att få tag på spermadonatorer
i dag. Därför är ilskan och kritiken
mot Tor Sverne känslosam och svidande. Men
det är egentligen inte Sverne som ska ha skäll.
Det är den vanlige mannen på gatan som
skall ha information. Då kommer nya, bättre,
mognare och väl rustade givare.
Men ofrivillig barnlöshet är ett tabubelagt
ämne som till och med de drabbade ofta tiger
om. Det råder mycket mystik på området.
Det har varit till exempel svårt för mig
som författare att få tag på de drabbade.
När jag skrev en bok om alkoholism, som är
ett annat tabubelagt ämne, hade jag betydligt
lättare att hitta material och villiga intervjuoffer.
Med sitt tigande motarbetar de barnlösa sig
själva, eftersom ett problem är att mannen
på gatan inte vet om hur efterlängtade
hans spermier är.
Den nya lagen innebär att par, där mannens
spermier är odugliga, har fått det betydligt
svårare. Det är dock ett problem som går
att lösa. Men tigandet kan ingen annan än
de drabbade själva komma tillrätta med.
De som lämnar sperma i dag är män
som kommit i nära kontakt med problema tiken.
De har en barnlös syster, ett förhållande
sprack för dem själva därför
att kvinnan inte orkade med sin situation, en vän
till dem lämnar sperma och har "avmystifierat"
det hela.
Ett annat exempel på "lagfientlighet",
sett ur de barnlösas perspektiv, är att
det är förbjudet att donera ägg i
Sverige. I princip var det Socialstyrel sens etiska
råd som sade nej till det. Har jag ingen egen
ägglossning kan jag alltså inte få
ett ägg från en annan kvinna, befruktat
med min makes sperma, insatt i min livmoder. Vi
kan inte få ett barn där han, men inte
jag, är biologisk förälder.
Om man skall förenkla innebörden i lagstiftningen
kan man säga att den har styrt det på
ett sådant sätt att om ett par, gifta
eller sambo, vill få ett barn med hjälp
av läkare måste modern, men inte fadern,
vara biologisk. Det kan tyckas ojämlikt och
det kan nog kallas kvinnofientligt också.
Men om man, som jag, sett kvinnor stöta bort
adoptivbarn, vilka sedan hamnat i "fosterbarnssvängen",
blir man en aning betänksam. Det handlar om
barn som dessa kvinnor en gång sade sig vilja
ha och om "mammor" som myndigheterna utredde
ända in under trosorna och fann godkända
och dugliga som sedan överger barnet då
det inte längre är baby. De mest tragiska
fallen torde vara de där ett par inte får
egna barn, adopterar ett "som plåster
på såret" och sedan plötsligt
blir med barn och adoptivbarnet förskjuts.
Jag har sett tillräckligt många övergivna
adoptivbarn i familjehemssamman hang för att
även här förstå lagstiftarens
vilja att skydda barnet.
Lagen andas ett slags tro på att kvinnors kroppar
och psyken inte "accepterar" ett främmande
ägg. Våra egna ägg tar emot vilken
mans sperma som helst. Det är inte ägget
som bestämmer vem jag skall bli med barn med.
Det gör jag själv. En intressant fråga
är: Accepterar vi kvinnor ett främmande
ägg?
Visst kan adoptioner gå illa. Vad jag vet har
jag bara vägrat svara på ett enda läsarbrev
i hela mitt liv. Det var en kvinna som ville ha
Holfves hjälp att juridiskt upphäva en
adoption. Domstolen hade förvägrat henne
detta. Nu skulle hon överklaga. Barnet i fråga,
en nioåring, hade tack och lov "rymt"
till en aktivt utövande kristen människa.
Jag tänkte på barnet i minst ett halvt
år, men jag svarade aldrig adoptivmamman som
ville betala mig pengar om jag bara hjälpte
henne bli av med ungen. Å andra sidan har jag
på nära håll studerat mammor, biologiska
mammor, som kategoriskt, ständigt, malande
och ihärdigt övergett sina barn. Jag har
sett åttaåringar som gråtit sig fördärvade
och förtvivlade därför att mamma
svikit, nu igen. Kvinnor som föredragit att
neurosarbeta, spela golf, jogga eller dricka vin
i stället för att ta hand om sitt barn.
För att inte tala om "Barnen som ingen
vill ha": Far och mor skiljer sig, gifter om
sig, får nya bebisar och ingen av dem vill
ha de gamla barnen.
Jag har sett kvinnor som för länge sedan
borde ha förverkat sin rätt att få
barn och ha barn. Ingen skulle komma på idén
att lagstifta att de ska tvångssteriliseras,
eller hur? Men om vi bara ska tänka på
barns behov och barns rätt, så visst finns
det "mödrar" som borde tvångssteriliseras.
Jag tänker inte minst på dem som har sina
agendor så fullklottrade med saker de måste
göra att de helt sonika inte har tid för
sina barn. De köper dyra märkeskläder
i stället eller slänger åt ungen
en hundralapp. De verkligt stora barnsociala problemen
finns inte längre i "arbetarklassen",
om någon nu skulle tro det.
Självfallet är en äggdonation en
större "manipulation" mot naturen
än vad en spermainsemination är. Just
därför att ägget tar emot vilken
mans sperma som helst.
Äggdonation kräver ingrepp i kroppen.
Det är ännu inte lätt att bli med
barn med hjälp av äggdonation utomlands,
där det tillåts. Inte mer än 10-15
procent "lyckade" graviditeter har konstaterats.
Vi sysslar med tekniken i dag och jag tänker
på provrörsbefruktningarna. Då tar
läkaren ut mitt ägg och befruktar det
med min makes spermier.
Jag anser att vi inte är mogna för äggdonationer
ännu men jag tror att de kommer att tillåtas
i framtiden. Men först måste vi sätta
oss in i problemati ken. Vad säger jag, om
tjugo år, då en tös står framför
mig och säger: "Du är min riktiga
mamma!"
Skräckhistorier från USA är det gott
om. Surrogatmamman som födde en handikappad
baby som varken hon eller den som "beställt"
barnet ville ha. Kan det hända efter en äggdonation?
Barnet föds sjukt och kvinnan som fött
fram barnet, som härstammar från mitt
ägg, vill inte ha det? Klarar jag av att veta
att sex andra kvinnor uppfostrar barn som egentligen
är "mina"?
Jag har ofta fått läsarbrev från
adoptivmammor som haft det svårt. Det är
inte egendomligt. De går på stan med sin
chockladfärgade nioåring och minst ett
par gånger i veckan skriker någon andligt
outvecklad människa "Neger hora!"
efter dem.
De som ljugit för sina barn, så att adoptivbarnet
på omvägar fått kännedom om
sitt ursprung, har fått enorma problem eftersom
barnet känner sig bedraget.
Vad lagstiftaren, och säkert fler med denne,
däremot glömt bort är att vi nog
aldrig kan jämföra ett "äggdonerat"
barn med ett adoptivbarn. Det är sant att ägget
som växer inne i min mage inte är mitt.
Det är donerat. Men jag genomgår vad alla
andra mammor upplever under nio månader. Den
som väntat barn vet vad jag talar om! Den Första
Sparken i magen. Den som känns som om en liten
fjäril rumsterar om där inne. Sista sparken!
Den som känns som om mjälten gick av på
mitten.
Hela hormonproduktionen sätter i gång
inne i min kropp. Jag kommer på slutet av min
graviditet att vakna stup i ett bara för att
kissa och därmed vänjer jag mig vid att
vakna ofta på nätterna när babyn
skriker. I nio månader "rustas" jag
på många, många olika sätt för
att fungera framöver som mamma.
Jag avskyr sprutor! Jag är livrädd för
att ta sänkan. Det har de aldrig nånsin
märkt på Mödravårdscentralen.
De har fått sticka mig hur ofta de velat och
jag har inte känt den skräck jag brukar.
Men när barnen väl fötts har de bara
behövt ta fram sina nålar för att
jag ska springa. Ingen barnmorska i världen
har tagit några prover på mig efter förlossningarna
på efterkontrollerna. "Nä, nä."
När barnen fötts har "skydda-ditt-barn-inne-i-din-kropp"-hormonet
åkt ut med moderkakan, och in träder den
gamla vanliga Lena. Hon tar minsann ingen sänka
frivilligt!
Jag minns då jag väntade Niklas, som är
född i maj. Mitt i vintern halkade jag omkull
på en parkväg. I vanliga fall brukar man
reflexmässigt försöka ta mot sig
med händerna och skydda ansiktet. På mindre
än en tiondels sekund hade jag lagt båda
armarna runt min mage med påföljd att
jag ramlade med hela ansiktet rakt ned i asfalten.
Jag var blåslagen över näsan i veckor.
Stackars min man! Grannarna undrade nog vad han
gjort med mig...
Jag kan givetvis inte peka på vilket hormon,
vilken drift eller vilken nerv i min kropp det var
som ändrade på mitt vanliga beteende.
Jag delar erfaren heten med miljarder kvinnor som
lever här nu och med dem som levde för
tusen år sedan. Varför värnade jag
om mitt foster? Jag vet bara att det inte var någon
medveten tanke. Jag hann inte ens tänka! Det
var inget planerat. Det bara finns där likt
det arv från stenåldern vilket det är!
Om Nicke från början varit ett med en
plastslang infört befruktat ägg, som hunnit
dela sig i fyra celler, så skall ingen inbilla
mig att jag i sjätte, sjunde månaden hade
tagit mot mig med händerna. Skyddat mitt ansikte
och låtit Nicke i magen ta emot smällen
där på asfalten. Skydda-ditt-barn hormonerna
fungerar säkert inte i mig, medan ägget
ligger i odlingsskålen i två dygn. När
ägget förts in och gulkroppshormonet och
allt annat satt i gång, så sätter
jag mitt liv i pant på att jag skulle fungera
under gravidite ten på normalt sätt.
Om jag däremot åker till ett barnhem och
hämtar en baby säger det sig självt
att jag kommer att vara urtrött kvart över
fyra på morgonen då den babyn vaknar,
eftersom min kropp inte tränats, sakta men
säkert, att ta mot en baby.
Om man tror att en adoptivmamma och en äggdonatormottagande
mamma är samma sak är lagen i mitt tycke
korrekt. Adoptivmamman utreds mycket noggrant, bland
annat för man ska få veta om hon klarar
av att ta emot en annan människas barn, och
om hon klarar av de problem som kommer senare. Det
krävs oerhört mycket för att ta hand
om ett adoptivbarn. Det krävs mer av den som
tar emot ett svenskt adoptivbarn, de få vi
nu har, än av den som tar emot utländska
barn. Svenska adoptivbarn går med sin undran
vad de har för konstig mamma som lämnade
bort det. Utländska barn förstår
motiven bakom adoptionen bättre. Är de
inte kritvita får de rasisterna på sig.
Men det har inte med adoptionen att göra utan
beror mer på att vi lever i ett land där
rasismen växer som mina maskrosor. De som tror
att de via ett familjehemsbarn ska "få
barn" hindras i allmänhet i dag av kunniga
socialsekreterare, tack och lov.
Donatorhanteringen får enbart utföras
på våra offentliga kliniker. Privatklinikerna
får således inte alls syssla med donatorsperma.
De får bara ta ut ägg, befrukta det med
makens spermier utanför kvinnans kropp, och
sätta in ägget igen.
Att privatklinikerna inte får syssla med donatorsperma
finner jag inte underligt alls. Om en privatklinik
går i konkurs eller misstänks för
ekonomisk brottslighet, lär polis och åklagare,
om inte annat så med hjälp av bevissäkringslagen,
ta sig in på kliniken och rota igenom alla
papper. Hur går det då med anonymiteten?
Om den ekonomiskt fifflande doktorn gett spermadonatorn
en ersättning men "glömt" bokföra
den, är det ett brott. För att den kriminaliteten
ska kunna bevisas i domstol måste åklagaren
visa rätten att donator A har fått X antal
kronor av doktorn. Vad gör man då? Lägger
man ner åtalet därför att man inte
vill bryta mot sekretesslagen eller överskrider
man den och åtalar?
Det fanns också en annan faktor som avgjorde
att lagstiftarna bestämde sig för att
låta bara de allmänna sjukhusen hantera
spermadonationer, nämligen att ett par privata
läkarna uppgav att de gett spermadonatorer
"mycket pengar" i ersättning. Man
ville att det inte skulle finnas ens den ringaste
möjlighet att det skulle gå geschäft
i spermadonationer. Det är bara att gå
till sig själv: Hur skulle jag se på en
man som säljer en burk sperma för tusentals
kronor?
De som arbetar inom den offentliga sektorn ler förmodligen
åt författa ren som tycks tro att sekretessen
är total i statliga korridorer och rum. Så
naiv är jag inte. Tjugo minuter efter det att
en "kändis" bror dött i AIDS
ringde "nån" till Aftonbladet. En
åklagare påstod en gång inför
mig att polishuset i Stockholm inte läcker
som ett såll. Jag höjde på ögonbrynen
och svarade honom:
- Nå? Och hur tror du att jag får fram
uppgifter till mina polisromaner?
Sjukhusanställda har berättat för
mig att de med lätthet kan ringa våra
försäkringskassor och få ut uppgifter.
Det riktiga vore att försäkringskas san
ringde tillbaka för att man på så
vis skulle vara säker på att det verkligen
är en sjuksyster som frågar och inte en
nyfiken granne!
Men om nu sekretessen inom den offentliga sektorn
verkligen har synliga mögelskador, betyder
inte det att det inte är korrekt att se till
att privatkliniker inte får syssla med en hantering
som kräver sekretess.
Jag har inte dissekerat Sverne inpå bara kroppen,
men jag hade en brevdialog med honom 1984-85. Vi
brevdebatterade familjehemsbarnens situation och
vad de borde ha rätt till. Det skedde under
några månader då han var justitieombudsman.
Jag avbröt sedan själv brevväxlingen
med motiveringen att en svensk författare inte
ska ha en privat, personlig relation med en aktiv
JO. En av författarens uppgifter är att
stå fri. Det mest suveräna med mitt yrke
är nämligen att ingen, mer än mina
läsare, kan avskeda mig. En författare
som är kompis med en JO är möjligen
en bra kamrat men en dålig författare.
Sverne gjorde på den tiden en utredning som,
till min stora glädje, verkligen ställde
sig på barnens sida. Lagstiftningen om familjehemsbarnens
situation blev också till gagn för dessa
utsatta barn. Sverne tänkte i första hand
på barnen och inte på de vuxna. En demokratis
lagstiftning ska generellt sett alltid ställa
sig på den svagaste sida. Det är också
den bild jag har av Sverne än i dag. Och vi
har ingalunda överskott, utan blodbrist, på
jurister som ställer sig på barnens sida!
Och det är precis vad Sverne gjort, ännu
en gång. Han har tänkt på barnen.
Sverne har tänkt rätt i långa stycken.
Men eftersom han är man, och följaktligen
aldrig fått en spark i magen av ett fyramånaders
foster, har han kanske aldrig tänkt på
att ett adoptivbarns relation med barnet börjar
efter födelsen. Ett äggdonerat barns förbindelse
med "mamman" skulle börja i fosterstadiets
vecka ett. Som jag ser det får ett äggdonerat
barn en mycket mer "riktig" mamma än
vad adoptivbarnen får.
Vi får väl se till att kvinnliga jurister
tar på sig ansvaret för lagstiftning en
på detta område. Lagar är stiftad
av män, för män. Så kommer det
inte att vara om femtio år. Då får
vi lagar stiftade av kvinnor för kvinnor.
Jag kan aldrig, och vill inte heller för den
delen, bli korrekt vetenska plig. Det är inte
min uppgift. Men jag har roat mig med att ringa
runt till trettio män som jag känner.
Eftersom jag känner dem alla är de naturligtvis
inget tvärsnitt av den svenska manliga befolkningen.
De har alla det gemensamt att de känner mig
och ingår i den gemenskap som är min.
Jag frågade dem om de skulle kunna tänka
sig att donera spermier, om absolut ingen - inte
heller de själva - fick veta om det blev något
barn, vilket barn det i så fall blev och om
de inte kunde bli uppsökta av barnet senare.
Samtliga svarade "Nej!" Jag fick en hel
del olika skäl till att de sade nej, men påfallande
många var inne på linjen att ett barn
ska ha en "riktig pappa" och att barn
ska veta vem som är deras pappa. En konstnär
sade så här:
- Jag har redan många barn med olika kvinnor.
Nästan alla mina barn kan teckna. Den genen
i mig är tydligen stark. Det måste den
vara eftersom deras mödrar inte kan dra ett
streck. För tio år sedan drack jag kopiösa
mängder sprit, och jag är rätt säker
på att jag är alkoholist även om
nu ingen ser det eftersom jag inte längre dricker.
Den genen i mig är säkert också stark!
Nu har jag liksom koll på mina ungar. En av
mina söner testade amfetamin med en sådan
förtjusning att jag blev orolig. Jag tyckte
att han var över måttan drogroad, så
jag tog ett snack med kisen och berättade om
mitt liv. Jag sa: "Den här skiten har
du fått av mig! Så nu lyssnar du på
mig!" Hur skulle jag kunna göra det med
en spermabortdonerad unge, vars morsa inte fattar
att ungen super och tecknar som en Gud, precis som
farsan?
Jag frågade om de kunde tänka sig att
donera spermier på de villkor som gäller
i dag. "Vid mogen ålder" kommer sonen.
De vidhöll sitt rungande "Nej!" Kontentan
av min lilla undersökning blev att män
ser sina spermier som en del av sig själva.
De vill dela ut dem till kvinnor som de själva
godkänt som en "bra kvinna" och som
en "god mor", sett ur barnens aspekt.
Slutligen vill de ha kontroll över att deras
avkomma får det bra.
En del av dem kunde dock tänka sig att donera
sitt hjärta, sin njure eller sin lever. "Hur
folk hanterar mitt hjärta bryr jag mig inte
om, speciellt inte som jag är död då,
men mitt barn...!"
Det klappar uppenbarligen fadershjärtan i min
bekantskapskrets, vilket självfallet beror
på att jag inte står ut med att umgås
med män som inte bryr sig om barns behov. Vilka
män var det då som lämnade spermier
innan den nya lagen kom? Inte heller här kan
jag vara vetenskaplig och ha intervjuer med tusentals
människor bakom mig, men jag har talat med
tillräckligt många för att efter
alla samtal ha en mycket stark känsla av att
det var "inga riktiga män!". Officiellt
heter det att det var värnpliktiga och studenter,
som mot några hundralappar, lämnade sperma.
Unga män som ville, utan att behöva tänka,
tjäna en slant. Jag inbillar mig att dessa
"unga män" kommer att tänka
senare i sina liv.
Sätt dig på ett torg och se människorna
som passerar dig. Du kommer att varsebli hela den
flora av unika människor som omger oss. Plötsligt,
mitt ibland alla andra, nalkas han. Han som inte
är någon han. Är du kvinna känner
du på mils avstånd att det inte är
någon hane som är i antågande. Han
är spinkig, genomskinlig, blodlös, och
du inser snabbt som skattesmitaren att han har det
tufft där han drar sig fram mitt i vår
oerhörda sexuella nöd. Den här killen
kommer aldrig att besvära dig om du sitter
på ett kafé! Det vågar han inte.
Han är för blyg. Han saknar utgående
sexuella signaler. Kanske har han blivit avvisad
för många gånger? Andra män
kallar honom för "Mesputten".
Men inne i honom, den här färglösa
varelsen, bor en drift. Han vill också fortplanta
sig. Men ingen tycks vilja ha en parningsakt med
honom.
Så ser min mytbild av den gamla oreglerade
spermadonatorn ut. Han som inte blev utfrågad,
inte behövde tänka och än mindre
sätta sig in i tanken att ett barn kan komma
att hälsa på en dag.
Jag trodde under mitt arbete med den här boken
att donatorn skulle visa sig vara en Machoman. Jag
gick in i min bok med den absoluta föreställningen
att det är humanistiska grabbar och killarna,
som själva är övertygade om att ingen
har gener som de, som är spermadonatorer.
I dag kan en man inte lämna sperma hur som
helst. Har han en partner måste även hon
skriva på att hon godkänner att hennes
man blir donator. Eftersom mannen vet om att hans
identitet röjs, om barnet så önskar,
går mannen igenom djupa intervjuer. Det är
mognare män som donerar i dag. Det ska vi inte
vara ledsna för. Inte om vi tänker på
barnet.
Jag satt tio år i Stockholms tingsrätt
som nämndeman, och jag mönstrade också
där den här mannen som inte är nån
hane. Han var påfallande ofta åtalad för
våldtäkt, incest, blottning och andra
sexuella lagbrott. Han som är ett "det"
och missbrukarna var våra storkunder i sexbrottsmålen.
Innan jag kom till rätten trodde jag att incestmannen
och våldtäktsmannen skulle visa sig vara
en stor, farlig isbjörn med hår på
bröstet. Ack, vad jag bedrog mig!
|
|