fotoateljén

FOTOATELJÉN

Oberoende om du har en ateljé på 20 kvm eller en på 200 kvm är grundreglerna desamma. Ljuset du arbetar med måste vara helt rent och för att ha total kontroll vid ljussättningen måste du också kunna mörklägga din ateljé.

LOKALEN
Lokalen du inreder till ateljé består av väggar, golv och tak. Tak och väggar målar du vita med en helmatt färg. Milltex har jag god erfarenhet av. Minst en gång om året målar du om hela ateljén – annars risk för färgstick. Bäst är också om du kan måla golvet vitt. Om inte skall golvbeläggningen vara i en ljus kulör från den svartvita gråskalan. Inte bruna trägolv eller färgglada plastmattor. Och, som sagt, eventuella fönster täcker du med mörkläggningsgardin.

GRUNDSVÄRTA
Två av väggarna i din ateljé skall vara svarta – bakom ryggen på dig och till vänster om dig. Dessa två väggar målar du inte, utan dessa täcks med från taket hängande svart tyg. Lagom avstånd från väggen, cirka 3 dm. Det svarta tyget ger dina ateljémotiv en grundsvärta, som sedan är lätt att modellera med ljus och reflexskärmar. De vita väggarna och taket reflekterar ljus och förhindrar ett alltför litet kontrastomfång i den färdiga bilden. En helt vit ateljé ger bilder med för flack grundljussättning. En helt svart ateljé absorberar för mycket ljus och gör människan deprimerad. Ingetdera är du betjänt av.

LAGER ELLER ATELJÉ
Allt eftersom tiden går samlar du på dig rekvisit, fonder och allsköns skräp. Det du inte kan eller vill låta återgå till kretsloppet gömmer du bakom de svarta draperierna. Inga gamla fonder, bruna kartonger eller annat skit får finnas öppet i ateljén. Du måste känna att ljuset du arbetar med är helt rent! Träffar ditt fotograferingsljus en skiva målat i rött, så studsar ett rödfärgat ljus tillbaka till dig och ditt motiv. Ett returljus som är ytterst ovälkommet att hamna som färgstick i din bild. All materia som kan ge en ovälkommen färgreflektion gömmer du bakom dina svarta draperier.

FONDER
Enklast är att arbeta med de pappers eller tygfonder som finns i fackhandeln. Modefotograferna arbetar ofta mot mjölkvita plexifonder, belysta både fram och bakifrån för att radera allt vad skuggbildning heter. Arbetar du med stora motiv och inte vill arbeta med pappersfonder bygger du en rundfond av träreglar och masonit eller köper en färdig konstruktion. Arbetar du med motiv som ryms på en kvadratmeter ska du testa att måla dina fonder. Som grund behöver du en obehandlat masonitskiva 100×250 (välj standardmått) Skivan hittar du på närmaste brädgård. Grundmåla med vit grundfärg. När du målar dina fonder använder du en roller av högsta lammullskvalité. Ju slitnare desstu bättre. Färgen skall vara helmatt, exempelvis Milltex vit nr 2 eller 2 Plus som har en något bättre täckning. Fördelen med att måla en fond är att du vid dina ljussättningar inte behöver ta hänsyn till fonden. Inga reflexer, skrynklar sig aldrig och är lätt att varsamt rengöra med en fuktad trasa. Den rollerstruktur som blir kvar i den målade ytan skänker ett speciellt liv åt den färdiga bilden. Merparten av gråskalan kan du få ut från den vita Milltexfärgen genom att bryta den med svart, ner till den gråton du önskar. Vill du ha helt svart eller annan mättad färg väljer du den matta Allak plakatfärgen. Testa gärna ultramarin blått någon gång. Läckert!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *